13 Μαρτίου 2008

ποσο ειναι το διακενο των ραγων του τρενου στις ΗΠΑ

Αν και αυτο που λεω στον τιτλο ειναι μια αχρηστη πληροφορια απο μονο του,εχει πλακα να δει κανεις πως επικρατησε η αποσταση των 143,5 cm μεταξυ των ραγων του τρενου.Ισως να μην ειναι τοσο τυχαια οσο φαινεται.

Ολα ξενικησαν περιπου 2000 χρονια πριν,οταν οι Ρωμαιοι αρχισαν να φτιαχνουν μεγαλες οδους για να μετακινουνται οι λεγεωνες τους κατα μηκος της Αυτοκρατοριας.Οι πρωτες αμαξες σερνοντουσαν απο δυο αλογα,τα οποια θα επρεπε να απεχουν λιγο μεταξυ τους προκειμενου να μην ενοχλει το ενα το αλλο.Οσοι εχουν γνωσεις μηχανικης καταλαβαινουν οτι οι αποστασεις μεταξυ των τροχων δεν θα μπορουσε να ειναι ιση με την αποσταση των κεντρων βαρων των αλογων,γιατι στη πρωτη στροφη η αμαξα θα εχανε την προσφυση με το δρομο και θα ανατρεποταν.Επρεπε να ειναι μεγαλυτερη λοιπον η αποσταση των τροχων ,αλλα οχι πολυ μεγαλη για να μην συγκρουονται ευκολα δυο αμαξες οταν συναντιονται.Ετσι κατεληξαν σε μια αποσταση μεταξυ των τροχων γυρω στα 143.5 cm.Αυτη η αποσταση "μεταφερθηκε" στις οδους μεσω ειδικων λουκιων που φτιαξαν αργοτερα οι μηχανικοι για να μπαινουν οι ροδες μεσα.Φυσικα τα λουκια επρεπε να χουν ιδια αποσταση με τις ροδες για να μην καταστρεφεται ο αξονας τους.

Καμποσους αιωνες αργοτερα εφευρεθηκε το τραμ στο Λονδινο αν δεν κανω λαθος.Οι μηχανικοι τοτε,εχοντας ετοιμα τα εργαλεια για την διανοιξη των λουκιων,αποφασισαν να φτιαξουν το τραμ και τις ραγες του με την ιδια ακριβως αποσταση,προκειμενου να μην επαναρυθμιζουν τα εργαλεια τους.Την ιδια ακριβως σκεψη εκαναν και οταν εφτιαξαν τη πρωτη σιδηροδρομικη γραμμη στην Αγγλια,ετσι οι ατμομηχανες που κατασκευαζονταν στην Μεγ.Βρετανια ειχαν αποσταση τροχων 143,5 cm.

Καποιοι απο αυτους τους μηχανικους μετακομισαν στις ΗΠΑ με το πρωτο κυμα μεταναστων και στο 1830 αρχισαν να φτιαχνουν το πρωτο σιδηροδρομικο δυκτιο των ΗΠΑ.Τοτε σκεφτηκαν οτι θα ηταν καλη ιδεα οι αποσταση των ραγων να ειναι ιδια με αυτη στην Αγγλια,ετσι ωστε να οι αγγλικες ατμομηχανες να μπορουν να δουλεψουν στις ΗΠΑ.Ετσι καθιερωθηκε η αποσταση των 143,5 cm μεταξυ των ραγων του τρενου,απο την αποσταση των κωλων δυο αλογων...

Κι επειδη καποιος μπορει να πει,"ενταξει ειτε 143,5 cm να ειναι ειτε 5 m δεν εχει καμια σημασια σημερα" αυτο ειναι λαθος.Υπαρχει και μια προεκταση αυτης της ιστοριας με το διακενο στις ραγες και τα καπουλια των αλογων. Αν δει κανεις το Αμερικανικο διαστημικο λεωφορειο στην εξεδρα εκτοξευσης του, μπορει να παρατηρησει δυο πλευρικες δεξαμενες καυσιμων που ειναι στηριγμενες εκατερωθεν της κεντρικης δεξαμενης.Ενας σκεπτομενος ανθρωπος θα πει,γιατι να μην κανουν μια δεξαμενη με διπλασια χωρητικοτητα που και πιο φτηνη στη κατασκευη θα ειναι,αλλα και πιο αεροδυναμικη...

Η εταιρεία Thiokol κατασκευάζει αυτές τις δεξαμενές στο εργοστάσιό της στην Γιούτα. Θα ήθελαν να τις κάνουν μεγαλύτερες, αλλά οι δεξαμενές αποστέλλονται σιδηροδρομικώς στο σημείο εκτόξευσης. Η σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ του εργοστασίου και του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ περνά από μια σήραγγα, κάτω από τα Βραχώδη Όρη. Αυτή η σήραγγα περιορίζει το μέγεθος των δεξαμενών στο πλάτος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων....

Και μιας που αρχησαμε τα μηχανολογικα,οσοι βλεπουμε 'μικιμάου', σίγουρα έχουμε δει κάποια παράξενη homemade εφεύρεση που έχει φτιάξει πχ ο Τομ για να πιασει τον Τζέρρυ με αντικειμενα που βρισκονται στο σπιτι.

Οι μηχανές αυτές έχουν την εξής αλυσιδωτή φιλοσοφία (για παράδειγμα):
1. καίει ένα κερί
2. όταν φτάσει σε ένα σημείο, καίει ένα σχοινί
3. Πέφτει μία μπάλα που ήταν κρεμασμένη απο το σχοινί και κυλάει σε ένα σωλήνα
4. Στο τέλος του σωλήνα, ακουμπάει ένα ντόμινο
5. Το ντόμινο ρίχνει ένα άλλο ντόμινο και στο τέλος το τελευταιο ριχνει μια μπαλα απο ενα τραπεζι μεσα σε ένα κρεμασμένο καλάθι
6. Το καλάθι απο το βάρος της μπάλας κατεβαίνει και απο την άλλη πλευρά ανεβάζει ένα βαρίδι
7. Μόλις ανέβει σε ένα σημείο το βαρίδι, σπρώχνει μια άλλη μπαλα η οποία κυλάει σε μια ράμπα
8. κλπ

Αν έχετε αναρωτηθεί ποιος πρωτοσκέφτηκε αυτες τις μηχανές και πώς λέγονται, σήμερα θα λυθεί η απορία σας: ονομάζονται Rube Goldberg, απο τον καρτουνίστα-μηχανικό που τις πρωτοεμπνεύστηκε

Εδώ μπορείτε να δείτε πραγματικό βίντεο μιας Rube Goldberg που κατασκευάστηκε στο σπίτι και η οποια θα ηταν κατα την γνωμη μου φοβερη ιδεα για πτυχιακη εργασια καθε συναδελφου μηχανικου...

http://www.chilloutzone.de/files/pla...CeeWCejXnHAS/c

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

μαπα!!!! χαχαχαχα